۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۰۲۹۲۵
آیت الله نوری همدانی:

ربا آسیب های جدی به جامعه وارد می کند | برای تولید سرمایه گذاری شود

ربا آسیب های جدی به جامعه وارد می کند | برای تولید سرمایه گذاری شود
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که وجود ربا آسیب های جدی به جامعه وارد می کند، از برخی توجیه ها و تغییر عناوین برای انجام ربا انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به وجود آمدن بلاها و مشکلات را الزاما به معنای گناه افراد و عقوبت آن ها ندانست و گفت: گاهی بلاها و مشکلاتی به وجود می آید که برای امتحان انسان است.

وی افزود: در روایات آمده که مؤمن نسبت به دیگران گرفتاری و مشکلات بیشتری پیدا می کند، قرآن کریم می فرماید هیچکس از امتحانات الهی مستثنی نیست و همه امتحان می شوند، کسانی که در مشکلات و گرفتاری ها صبور باشند و بینش الهی داشته باشند مورد توجه و عنایت ویژه خداوند متعال قرار می گیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند هر مؤمن و قومی را که دوست داشته باشد آن را به بلا و گرفتاری مبتلا می کند که انسان مؤمن باید در مشکلات صبر پیشه کند تا مورد توجه و عنایت ویژه خداوند متعال قرار گیرد، در بلاها صبر، استقامت و ایمان افراد آزمایش می شود.

وی  با بیان این که اگر امروز برخی از مردم دچار سیل شده اند به معنای عقوبت نیست، ابراز داشت: دلیل سیل این است که خداوند متعال امتحانی برای مردم فراهم کرده تا صبر و استقامت آن ها را بسنجد که بعد از پیروزی در امتحان دارای مقام بالا و ثواب و اجر بسیار باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که یهود و نصارا همواره سعی در آزار و اذیت انسان ها به ویژه مسلمانان دارند، اظهار داشت: قرآن می فرماید مسلمین باید نسبت به مکتب و فرهنگ خود ثابت قدم باشند و استقامت کنند.

وی در ادامه مباحث فقهی خود درباره ربا عنوان کرد: اگر اسلام ربا را حرام اعلام کرده است برای این است که جامعه ضرر نبیند و با کنار گذاشتن آن جامعه ساخته می شود، گاهی برخی ربا انجام می دهند اما عناوین مختلفی برای آن انتخاب می کنند یا سعی می کنند توجیهاتی برای آن داشته باشند که کار تعجب آوری است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ربا یکی از شدیدترین گناهان است و نباید با توجیهات و تغییر عناوین ربا انجام داد چرا که به جامعه آسیب های جدی وارد می شود، ربا حرام شده تا سرمایه ها برای تجارت و تولید هزینه شود.

محمد قمین
ارسال نظرات